بانک پاسارگاد
10:34:26 - جمعه 11 دسامبر 2020
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

تغییر در فیلمنامه حضرت موسی بدون اجازه وارث غیرقانونی است

تغییر در فیلمنامه حضرت موسی بدون اجازه وارث غیرقانونی است
خانواده مرحوم فرج‌الله سلحشور بعد از مدت‌ها اولین بار نسبت به دخل و تصرف در فیلمنامه سریال “حضرت موسی (ع) ” واکنش نشان داد.

شعار سال: سریال “حضرت موسی(ع)” آخرین یادگاری قلمِ مرحوم فرج‌الله سلحشور است که بسیاری از سریال‌های دینی و قرآنی تلویزیون را به یادگار گذاشت. تمام دغدغه‌های سلحشور ساخت سریال “موسی(ع)” بود که تقدیر طور دیگری رقم زد و اجل مهلت نداد بماند تا این کار را هم در خاطره‌ها باقی بگذارد.

بعد از درگذشت او، جمال شورجه به عنوان دوست و همکار قدیمی‌اش، کار را برعهده گرفت اما بعد از مدتی تلاش و آماده کردن مقدمات کار، دچار عارضه سکته مغزی شد و در نهایت، صداوسیما کار را به ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان صاحب‌نام عرصه سینما واگذار کرد.

این تغییر چند شایعه و انتقاد را به همراه داشت که اولین آن مربوط به بحث حمایت و اسپانسر مالی است. آمدنِ حاتمی‌کیا و اعلام خبر حضورش به‌عنوان کارگردان سریال “موسی(ع)” با حاشیه‌هایی هم همراه بود. از حاشیه‌های بازیگر نقش اول و حضور برخی از هنرمندانِ کارهای حاتمی‌کیا مثل پرویز پرستویی و مریلا زارعی نام می‌بردند تا نامِ مؤسسه‌ای برای سرمایه‌گذاری این مجموعه تلویزیونی به میان آمد.

برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که ابراهیم حاتمی‌کیا خواستار ادامه همکاری با سرمایه‌گذار فیلم‌های اخیرش است و نام مؤسسه اوج را به‌عنوان سرمایه‌گذار و به‌تعبیری اسپانسرِ سریال “موسی(ع)” آوردند.

پیگیری‌ها نشان داد این گمانه‌زنی‌ها و خبرسازی‌ها صحت نداشت و سریال “حضرت موسی(ع)” به‌طور کامل در سازمان صداوسیما کار می‌شود. چرا که رسانه ملّی از ابتدا تاکنون هزینه‌هایی برای دکورسازی، پژوهش، نگارش و بازنویسی فیلمنامه صرف کرده است. “موسی(ع)” پروژه‌ای است که در ساختار الف ویژه و فاخر دسته‌بندی می‌شود، سریال‌هایی تاریخی که در وهله اول به‌لحاظ لوکیشن، بازیگران، هنروران، دکورها و صحنه‌های سخت و طاقت‌فرسا ساختار پیچیده و عظیمی را می‌طلبند.

خبر جدید  دست‌های آلوده حراج‌های هنری را مخرب سواد بصری جامعه کرده است

موضوع بعدی که انتقادها را به همراه داشته خصوصاً اولین واکنش رسمی خانواده مرحوم فرج‌الله سلحشور، بحثِ فیلمنامه سریال “موسی(ع)” است که این گلایه و اعتراض را در قالب نامه‌ای به رئیس صداوسیما هم اعلام کرده‌اند. در این اعتراض و گلایه خانواده مرحوم سلحشور تأکید داشتند از تمام ۷۲ قسمت فیلمنامه موسی کلیم‌الله کوتاه نمی‌آییم.

ماجرای اعتراض و گلایه از چه قرار است؟
موسسه فرهنگی هنری تبیان (تبیان فیلم) به عنوان یادگار ارزشمند مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه‌ای به ریاست رسانه‌ملی نگرانی فرزندان زنده یاد سلحشور را در خصوص ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در فیلمنامه موسی کلیم‌الله (ع) ابراز کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ایوب سلحشور (فرزند ارشد و وصی آن مرحوم) مستقلا طی نامه‌ای به نمایندگی از وراث، ضمن تشکر و قدردانی بابت اهتمام مسئولان آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، در عین حال نگرانی و اعتراض شدید خود و خانواده را نسبت به حذف قسمت‌های زیادی از فیلمنامه و نیز ایجاد تغییرات گسترده در قالب و محتوای قسمت‌های باقیمانده اعلام داشته است.

وصی مرحوم سلحشور در این نامه به استناد “قانون مالکیت فکری و معنوی” به ریاست سازمان صدا و سیما متذکر شده‌ که هرگونه ایجاد تغییر، پژوهش و بازنویسی فیلمنامه مرحوم سلحشور بدون اذن و اجازه وراث، غیرقانونی و خلاف شرع تلقی می‌شود.

خبر جدید  متولی «شی نما» و «شی نمک» کیست؟

این خانواده پیگیری حقوقی بابت دخل و تصرف و تغییر در محتوای فیلمنامه را بدون اذن و اجازه، برای خود محفوظ اعلام کرده‌اند.

گفتنی است که فیلمنامه قرآنی و فاخر “موسی کلیم الله” (ع) به عنوان آخرین یادگار هنرمند فقید فرج الله سلحشور در هفتاد و دو قسمت به نگارش درآمده که مالکیت حقوقی و معنوی آن در سال ۱۳۹۰ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام مؤلف ثبت شده است.

اخیراً ابراهیم حاتمی‌کیا با پذیرش کارگردانی این اثر فاخر قرآنی، از پژوهش و نگارش مجدد فیلمنامه سخن گفته بود که ظاهراً این تغییرات، نگرانی خانواده فرج‌الله سلحشور را به عنوان مسئول حراست از چارچوب فکری و محتوایی آثار پدرشان به همراه داشته است.

لازم به ذکر است که بعد از تولید و پخش موفق سریال یوسف پیامبر(ع) در داخل و خارج از کشور، جهانیان به تولید فیلمنامه فاخر موسی کلیم الله(ع) چشم دوخته‌اند.

متن این نامه در پی می‌آید:

ریاست صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر علی عسکری

سلام‌علیکم و رحمت‌الله

احتراماً معروض می‌دارد، قبول کارگردانی سریال «موسی کلیم‌الله» توسط برادر عزیز و ارجمند، جناب ابراهیم حاتمی‌کیا و اهتمام مسئولین آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، خبر خوشی بود که کام علاقه‌مندان به هنر دینی و انقلابی را شیرین و پس از سال‌ها، بارقه امیدی در دل مشتاقان به ساخت این اثر قرآنی روشن کرد ولی متأسفانه خبر بازنویسی و پژوهش دوباره این اثر و حذف قسمت‌هایی از فیلمنامه مرحوم فرج‌الله سلحشور، کام‌مان را تلخ و افکار عمومی را با این سئوال مواجه کرد که دلیل حذف ۲۲ قسمت از ۷۲ قسمت فیلمنامه مذکور و خلاصه کردن آن در ۵۰ قسمت چیست؟!

خبر جدید  آخرین مهلت تسهیلات برای رسانه‌ها

این چندمین بار است که فیلمنامه موسی‌کلیم‌الله نوشته مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه‌ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار می‌گیرد، بطوریکه آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه جدیدی بوجود آمده که با فیلمنامه قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود قطعاً اجازه چنین تغییراتی را نمی‌داد و از مالک اثر نیز همین انتظار می‌رود.

بی شک، ورّاث مرحوم سلحشور نیز مانند ایشان، وفق شرع و قانون، مالکیت معنوی فیلمنامه مذکور را که در تاریخ بیست و سوم خردادماه سال ۱۳۹۰ به شماره ۲۶۸۱ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است از آنِ خود دانسته و پیگیری حقوقی بابت هرگونه دخل و تصرف و تغییر در محتوای آن را بدون اذن و اجازه آنان، وظیفه خود می‌دانند. با تشکر از توجه و پیگیری آن مقام ارجمند. ایوب سلحشورنیـا

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۰۶۱۹۸، www.tasnimnews.com

لینک منبع خبر: اینجا کلیک کنید

0/5 (0 نقد و بررسی)